Publications scientifiques

Thèse en sciences de l’éducation

Walder, A.M. (2013). Innovations pédagogiques et culture disciplinaire en enseignement supérieur. Université de Montréal, QC, Canada, Papyrus

Publications soumises au jugement par les pairs

Walder, A.M. (2016 – in press). Pedagogical Innovation in Canadian Higher Education: Professors’ perspectives on its effects on teaching and learning. Studies in Educational Evaluation, Elsevier, special issue “Contemporary Teaching Evaluation: Challenges and Promises”, Center for Advancement of Teaching-Head, Tel Aviv University. doi:10.1016/j.stueduc.2016.11.001

Walder, A.M. (2016). Les innovations technologiques sont-elles à l’origine des nouveaux rythmes et temporalités de l’université contemporaine? Dans Cottier, P. et Lanéelle, X. (Dir.) Enseignement et formation en régime numérique : nouveaux rythmes, nouvelles temporalités?, Distances et Médiations des Savoirs, 16. http://dms.revues.org/1605

Walder, A.M. (2016). Le rôle de l’innovation pédagogique au sein de l’université d’aujourd’hui. Dans L’université, au carrefour de nouveaux défis pédagogiques, Editions L’Harmattan, Chemins de formation, 20, 141-154. ISBN : 978-2-343-09046-7

Walder, A.M. (2016). La nécessité de repenser l’enseignement de demain : une symbiose innovante et attendue entre connaissances, compétences, tâches éducatives et interactions (Chapitre 16). Dans P. Doray & C. Lessard (Dir.), 50 ans d’éducation au Québec (pp. 209-217) . Québec : Presses de l’Université du Québec. ISBN 978-2-7605-4509-0

Walder, A.M. (2015). A theoretical model for pedagogical innovation: a tripartite construction of pedagogical innovation focusing on reasons for and means of innovating. Journal of Studies in Social Sciences, 12(1), 180-197.

Walder, A.M. (2015). Obstacles to innovation: The fear of jeopardising a professorial career? British Journal of Education, vol.3, n°6, 1-16.

Walder, A.M. (2015). Characteristics of the pedagogical innovator in a university strongly committed to research and across disciplines. Journal of Educational and Developmental Psychology, Vol. 5, n°1. doi:10.5539/jedp.v5n1p119.

Walder, A.M. (2014). The preliminary and subsequent stages to integrating pedagogical innovation: the crux of the matter for the innovator. Alberta Journal of Educational Research, vol. 60, n°1, 22-42.

Walder, A.M. (2014). Médecins et infirmiers : une collaboration interprofessionnelle portée par l’innovation pédagogique. Research fr; 1:1012.

Walder, A.M. (2014). Theorising about the reasons for which professors innovate in a university strongly committed to research. International Research in Education, 2(2), 107-124.

Walder, A.M. (2014). Innovation for academic persistence at University? Open Science Journal of Education, 2(4), 44-49.

Walder, A.M. (2014). The relationship between discipline and innovation: a factor in professorial involvement in integrating pedagogical innovation? Science Journal of Education, 2(4), 108-22.

Walder, A.M. (2014). Pedagogical innovation: Between social reality and technology. British Journal of Arts and Social Sciences, vol. 18, n°II, 59-79.

Walder, A.M. (2014). The concept of pedagogical innovation in higher education. Education Journal, vol. 3, N°3, 195-202.

Loiola, F. et Walder A.M. (2013). Diversidade, interdisciplinaridade e desenvolvimento pedagógico no contexto universitário na Universidade de Montreal. Traduit par Silvia Laura Teixeira Gomes du texte original en français : Diversité, interdisciplinarité et développement pédagogique en contexte universitaire : le cas du Stage EDU 6646. EduCação Em Foco, vol. 16 – n. 22 , 73-9.

Walder, AM et Alderson, M. (2013). Innovations pédagogiques et culture disciplinaire en enseignement supérieur. Pédagogie Médicale, 14 (Suppl. 1): S39-S82.

Walder, A.M. (2012). La communication interne : La conversation communautaire de l’entreprise, un pas vers l’approche pédagogique de l’apprentissage coopératif ? CNAM, Paris, Biennale Internationale de l’Education, de la formation et des Pratiques Professionnelles, Transmettre ? Acte de colloque, Atelier n° 34 Organisation apprenante et coopérative, 3-6 juillet.


Walder, A.M. (2012). The community conversation, the essence of business internal communication’s revival, Harvard University, Cambridge, Massachusetts, Conference of the International Journal of Arts & Sciences, Proceedings, vol.5, n° 2, 115-118, 27-31 Massachusetts, Conference of the International Journal of Arts & Sciences, Proceedings, vol.5, n° 2, 115-118, 27-31 mai.